Welke fiscale maatregelen kunt u als ondernemer dit jaar nog treffen die voordelig voor u kunnen uitpakken? Hoe kunt u nu al slim inspelen op wijzigingen die vanaf 2022 gaan gelden? Tien praktische tips.
Let op!
De plannen van het kabinet moeten nog door de Eerste Kamer worden goedgekeurd.
1. Koop nog snel een elektrische auto
Was u al van plan op korte termijn een elektrische auto te kopen en op de zaak te zetten, doe dat dan nog dit jaar. Vanaf volgend jaar wordt de bijtelling namelijk verhoogd van 12 naar 16% én geldt dit lagere tarief nog maar voor de eerste € 35.000 van de cataloguswaarde in plaats van tot € 40.000 nu. Door de auto nog in 2021 te kopen, profiteert u vijf jaar van de lage bijtelling. Ook profiteert u dit jaar van 13,5% milieu-investeringsaftrek tot een maximale catalogusprijs van € 40.000.
2. Heroverweeg fiscale eenheid
Het tarief in de vennootschapsbelasting bedraagt 15% tot een winst van € 245.000. Volgend jaar geldt dit tarief tot € 395.000. Boven genoemde winsten bedraagt het tarief 25,8%. Bezit u meerdere bv’s, dan kunt u via een fiscale eenheid winsten en verliezen onderling verrekenen. Tegenover dit voordeel staat het nadeel dat u slechts één keer van de lage tariefschijf profiteert. Heroverweeg daarom uw fiscale eenheid en ontbind deze tijdig indien gewenst. Als u de verbreking per 2022 wilt realiseren, moet het verzoek hiertoe vóór 1 januari 2022 zijn ontvangen door de Belastingdienst.
3. Gebruik de verruimde schenkvrijstelling
Vanwege corona zijn de vrijstellingen in de schenkbelasting alleen dit jaar met € 1.000 verhoogd. Voor schenkingen aan kinderen bedraagt de vrijstelling nu € 6.604, voor schenkingen aan kleinkinderen en overige derden € 3.244. Gebruik deze extra ruimte!
4. Gebruik de vrije ruimte binnen de werkkostenregeling
De vrije ruimte in de werkkostenregeling bedraagt vanwege corona dit jaar 3% tot een loonsom van € 400.000 en 1,18% over het meerdere. Het percentage tot een loonsom van
€ 400.000 wordt in 2022 verlaagd tot 1,7%. Gebruik de vrije ruimte dus zo mogelijk nog dit jaar, want ongebruikte vrije ruimte kunt u niet doorschuiven naar 2022.
5. Voorkom dat heffingskortingen verloren gaan
Enkele heffingskortingen kan uw partner, die zelf te weinig inkomen heeft, nog maar beperkt uitbetaald krijgen. Het betreft de algemene heffingskorting, de arbeidskorting en de inkomensafhankelijke combinatiekorting. Degenen die vóór 1 januari 1963 geboren zijn, hebben geen last van het beperkt uitbetalen van de algemene heffingskorting, wel van de beperkingen inzake de arbeidskorting en de inkomensafhankelijke combinatiekorting. U kunt voorkomen dat de heffingskortingen verloren gaan door aan uw partner inkomsten in box 2, zoals dividend, toe te delen of vermogen in box 3 bij uw partner te laten belasten.
6. Optimaliseer KIA en houd de Milieulijst in de gaten
Als u dit jaar meer dan € 2.400 investeert, heeft u mogelijk recht op de kleinschaligheidsinvesteringsaftrek (KIA). Dit is een extra aftrek op de winst. De aftrek loopt af naarmate u meer investeert. Overweeg daarom investeringen op het eind van dit jaar uit te stellen, als u daarmee in 2021 en 2022 een hogere KIA krijgt.
Als u milieuvriendelijk investeert, heeft u mogelijk recht op de milieu-investeringsaftrek (MIA). De percentages hiervan worden in 2022 verhoogd, dus zou het aantrekkelijk zijn om uw investeringen uit te stellen tot 2022. Het is nu nog echter niet duidelijk welke bedrijfsmiddelen voor de MIA in aanmerking komen in 2022 en welk percentage dan voor het betreffende bedrijfsmiddel geldt. Dit wordt eind 2021 gepubliceerd in een nieuwe Milieulijst. Houd dit eind dit jaar in de gaten en beslis dan of u nog dit jaar of beter juist volgend jaar milieuvriendelijk investeert. Bereid een en ander alvast voor met uw leverancier.
7. Plan opname liquiditeiten
Uw privévermogen wordt belast in box 3. De peildatum is 1 januari van het jaar. Zorg daarom dat u vóór 1 januari niet te veel liquiditeiten opneemt uit uw eenmanszaak of bv. U betaalt, afhankelijk van de omvang van uw vermogen, in 2022 namelijk tot maximaal 1,71% aan belasting over de opgenomen liquiditeiten. U kunt ook vanuit privé vóór 1 januari liquiditeiten in uw bedrijf storten. Vraag ons naar de mogelijkheden.
8. Schenken ten behoeve van de woning
Wilt u uw kinderen of een derde een bedrag schenken in verband met de aankoop van een eigen woning of aflossing van hun hypotheek, dan is deze schenking dit jaar onbelast tot een bedrag van € 105.302. Schenkt u nog dit jaar, dan vermindert dit uw vermogen in box 3 met hetzelfde bedrag, wat u maximaal zo’n € 1.800 aan belasting kan schelen.
9. Cluster uw zorgkosten
Zorgkosten zijn nog steeds aftrekbaar. Dit jaar nog tegen maximaal 43%, volgend jaar tegen maximaal 40%. Er geldt wel een drempel, wat betekent dat alleen de zorgkosten boven deze drempel aftrekbaar zijn. Heeft u bijvoorbeeld dit jaar een fors bedrag aan de tandarts uitgegeven en wilt u bijvoorbeeld een nieuw hoortoestel aanschaffen, overweeg dit dan nog dit jaar te doen. Waarschijnlijk schiet u dan voor een groter bedrag over de drempel heen, wat u belastingbesparing oplevert.
10. Bereid u voor op de onbelaste thuiswerkvergoeding van € 2
Per 1 januari 2022 kunt u uw werknemers een onbelaste thuiswerkkostenvergoeding geven van maximaal € 2 per dag. Dit bedrag is gebaseerd op een berekening van het Nibud van de gemiddelde extra kosten voor bijvoorbeeld koffie en verwarming per thuisgewerkte dag. Voor het inrichten van een thuiswerkplek kon u onder bepaalde voorwaarden al een onbelaste vergoeding geven. Ook blijft een onbelaste reiskostenvergoeding van maximaal € 0,19 per kilometer voor woon-werkverkeer bestaan voor de dagen dat de werknemer naar kantoor gaat.
Let op!
U mag uw werknemers op de dag dat zij thuiswerken geen reiskostenvergoeding van € 0,19 verstrekken.
Dit betekent dat u bij een vergoeding voor thuiswerken en reiskosten altijd per dag de kostenvergoeding moet vaststellen. U kunt er ook voor kiezen om aan te sluiten bij een door de wetgever goedgekeurde praktische regeling.
Ondernemers die getroffen zijn door de coronacrisis, kunnen in sommige gevallen toch nog langer uitstel van betaling van hun belastingschuld krijgen. Het uitstel betreft belastingen die vanaf 1 oktober 2021 weer betaald hadden moeten worden.
Einde steunpakket
Vanaf 1 oktober zijn de algemene steunmaatregelen vanwege corona beëindigd. Ondernemers moeten daarom in beginsel vanaf 1 oktober hun nieuwe belastingschulden weer gewoon betalen. Omdat dit soms toch moeilijk is, is een nieuwe uitstelregeling in het leven geroepen.
Voorwaarden
Om voor de nieuwe uitstelregeling in aanmerking te komen, geldt een aantal voorwaarden. De belangrijkste zijn dat het bedrijf ook vóór oktober al bijzonder uitstel van betaling kreeg in verband met de coronacrisis, de betalingsproblemen hoofdzakelijk veroorzaakt zijn door de coronacrisis en van tijdelijke aard zijn, dat het bedrijf levensvatbaar is en dat u een verklaring meestuurt.
Tip!
Het is wel belangrijk dat u op tijd uw aangiften blijft indienen voor uw belastingen.
Verklaring
Is uw al opgebouwde belastingschuld samen met de nieuwe schuld meer dan € 20.000, dan is een derdenverklaring vereist. Is de totale schuld minder, dan mag u volstaan met een eigen verklaring. Uit de verklaring moet blijken dat u aan de voorwaarden van de fiscus voldoet en moet u een omschrijving geven van de aard van de betalingsproblemen.
Let op!
U kunt het uitstel van betaling aanvragen tot en met 31 januari 2022. De aanvraag heeft terugwerkende kracht tot 1 oktober 2021. Krijgt u ondertussen aanslagen en/of boetes en wordt aan uw aanvraag voor uitstel tegemoetgekomen, dan hoeft u deze niet te betalen.
Betalen nieuwe belastingschulden
In beginsel moeten ondernemers vanaf 1 oktober hun nieuwe belastingschulden weer gewoon betalen. Lukt dat niet, dan kan misschien een beroep gedaan worden op de mogelijkheid van nieuw uitstel tot 31 januari 2022. Wordt dit uitstel niet gevraagd, of wel gevraagd maar niet gekregen én betaalt een ondernemer zijn nieuwe belastingschulden vanaf 1 oktober 2021 niet? Dan heeft dat in principe geen gevolgen voor de opgebouwde belastingschulden tot 1 oktober 2021. Hiervoor blijft de ruime afbetalingsregeling in 60 maanden vanaf 1 oktober 2022 gelden.
Minnelijk saneringsakkoord
Het kabinet wil voorkomen dat in de kern gezonde bedrijven toch tussen wal en schip raken als zij vanaf 1 oktober 2022, door een uitgestelde belastingschuld, boven op hun vaste lasten een extra maandelijkse aflossingslast krijgen die zij niet kunnen voldoen. Daarom stelt de Belastingdienst zich in de periode van 1 augustus 2022 tot en met 30 september 2023 soepeler op bij een minnelijk saneringsakkoord. Waar de Belastingdienst normaal gesproken ten minste het dubbele percentage wil ontvangen, neemt zij in deze periode genoegen met hetzelfde uitkeringspercentage als concurrente schuldeisers krijgen.
Ligt uw vermogen grotendeels vast en wilt u het toch aan uw kinderen overdragen zonder al te veel belasting te betalen, dan is schenken op papier vaak een optie. Wat is dat en welke rol speelt de notaris hierbij?
Schenken op papier
Als u schenkt op papier, schenkt u een bepaald bedrag en leent u dit vervolgens weer van de ontvanger van de schenking terug. Feitelijk verandert er dus niets, behalve dat u een schuld krijgt bij de ontvanger van de schenking en deze een vordering op u heeft. Daarbij spreekt u af dat deze schuld opeisbaar wordt na uw dood.
Belastingbesparing
Het nut van een schenking op papier is belastingbesparing. Als u bij de schenking gebruikmaakt van de jaarlijkse schenkvrijstelling, hoeft de ontvanger van de schenking, meestal een kind van de schenker, geen of weinig schenkbelasting te betalen. Bij het overlijden van de schenker vermindert de vordering de omvang van de erfenis en daarmee de te betalen erfbelasting.
Let op!
Bij een schenking op papier moet 6% rente worden betaald over het terug geleende bedrag. Deze rente moet jaarlijks ook aan de kinderen worden uitbetaald. Is dit een jaar niet gebeurd, dan kan dit hersteld worden door alsnog de rente te betalen, mits ook rente over de te laat betaalde rente wordt betaald. Gebeurt dit niet, dan vervalt het fiscale voordeel in de schenk- en erfbelasting.
Box 3
Bij een schenking op papier vermindert het vermogen van de schenker. Hij betaalt dus ook minder belasting in box 3. Het vermogen van de ontvanger van de schenking neemt toe. Hij betaalt dus meer belasting in box 3, maar een stuk minder dan het bedrag van de rentevergoeding van 6%.
Zoek goedkope notaris
Voor een schenking op papier is voor het fiscale voordeel in de schenk- en erfbelasting een notariële akte verplicht. Ga op zoek naar een niet te dure notaris, want de tarieven verschillen onderling veel. Zo bleek eerder uit onderzoek van de Consumentenbond dat de tarieven voor genoemde akte onder dertig onderzochte notarissen varieerden van € 252 tot € 945. Met name wanneer u meerdere jaren achter elkaar op papier schenkt, hakt dat er dus behoorlijk in.
Elk jaar naar de notaris?
Wilt u meerdere jaren achter elkaar een papieren schenking doen, dan moet u in principe elk jaar opnieuw naar de notaris. Het leek niet mogelijk om op één dag schenkingsakten te tekenen bij de notaris die betrekking hebben op meerdere jaren. Als de schenkingsakten voor toekomstige jaren de opschortende voorwaarde bevatten dat de schenker op 1 januari van een kalenderjaar van schenking nog in leven is, lijkt het echter toch mogelijk om op één dag schenkingen voor meerder jaren te regelen. Volgens een rechtbank en gerechtshof wordt in zo’n situatie elke schenking in het beoogde kalenderjaar in aanmerking genomen. De Belastingdienst vindt echter dat alle schenkingen gezamenlijk in aanmerking moeten worden genomen in het jaar waarin de schenkingsakten bij de notaris getekend zijn. Het is afwachten welke visie de Hoge Raad zal volgen.
Ondernemers die de vaststelling van de NOW 1 niet uiterlijk 31 oktober 2021 hebben aangevraagd, krijgen hiervoor toch nog meer tijd. Het UWV stuurt deze werkgevers een herinnering. De nieuwe deadline is gesteld op 9 januari 2022.
Compensatie loonkosten
Vanwege de coronacrisis kon een werkgever die minstens 20% omzetverlies had geleden financiële compensatie aanvragen voor de loonkosten. Dit kon voor het eerst voor de periode maart t/m mei 2020 (NOW 1). Het omzetverlies werd gebaseerd op een schatting. Vandaar dat de definitieve omzetdaling moet worden doorgegeven.
Laatste kans
Een meerderheid van de werkgevers die de NOW 1 aanvroegen, hebben inmiddels de vaststelling aangevraagd. De groep ondernemers die uiterlijk 31 oktober 2021 heeft aangegeven meer tijd nodig te hebben voor het indienen van een benodigde derden- of accountantsverklaring, krijgt extra veertien weken aanvullend de tijd, dus tot uiterlijk 6 februari.
Geen aanvraag vaststelling
De groep ondernemers die nog helemaal geen aanvraag tot vaststelling heeft gedaan, zo’n 9.400 werkgevers, krijgt nu alsnog een laatste kans. De aanvraag tot vaststelling moet nu uiterlijk 9 januari 2022 binnen zijn. Is een verklaring nodig en ontbreekt deze dan nog, dan krijgt men ook maximaal veertien weken de tijd om de verklaring alsnog in te dienen.
Tegemoetkoming nihil
Voor werkgevers die ook dan geen aanvraag hebben ingediend, wordt de tegemoetkoming bepaald op nihil. Het gevolg is dat het al ontvangen voorschot dan volledig moet worden terugbetaald.
Betalingsregeling
Werkgevers die de NOW geheel of deels moeten terugbetalen, kunnen bij het UWV terecht voor een betalingsregeling. Het UWV zal deze coulant toepassen.
Dit jaar is vanwege corona de vrije ruimte van de werkkostenregeling flink verhoogd. Tot een loonsom van € 400.000 bedraagt uw vrije ruimte 3%, over het meerdere van uw loonsom 1,18%. Heeft u nog vrije ruimte over dit jaar, laat die dan niet verloren gaan, want u kunt de vrije ruimte niet doorschuiven naar volgend jaar.
Ga dus na of u nog vrije ruimte over heeft. Zo ja, dan kunt u deze gebruiken voor een belastingvrij extraatje. Denk aan een mooi kerstpakket of een leuke bonus. Bent u dga van uw bv, dan geldt dit ook voor uzelf. Toets wel of uw vergoedingen en verstrekkingen gebruikelijk zijn. Anders kunt u deze niet aanwijzen in de werkkostenregeling. Gelukkig doet de Belastingdienst in beginsel niet moeilijk over deze gebruikelijkheidstoets voor vergoedingen en verstrekkingen van maximaal € 2.400 per werknemer per jaar.
Als dga moet u jaarlijks ten minste een minimumbedrag aan salaris uit uw bv opnemen, het gebruikelijk loon. Het gebruikelijk loon dient volgens de wet te worden vastgesteld op 75% van het loon uit de vergelijkbaarste dienstbetrekking of op het hoogste loon van de werknemers die in dienst zijn bij uw bv, indien een van deze bedragen meer is dan € 47.000. Is het loon uit de vergelijkbaarste dienstbetrekking lager dan € 47.000, dan wordt het gebruikelijk loon vastgesteld op dit bedrag. Door dit bedrag te verminderen met kostenvergoedingen en de bijtelling voor de auto van de zaak, kan uw loon lager worden vastgesteld. Een lager loon is gunstig, omdat het belastingtarief al snel oploopt tot 49,5%. Het kan dan voordeliger zijn om dividend uit te keren.